Ekonomické zpomalení na obzoru a cirkulární ekonomika jako záchranný kruh

13. 2 .2019, Cyril Klepek

Stejně jako v přírodě, kdy po energickém jaře, přichází příjemné léto, následované pomalejším podzimem a krutou zimou, ekonomika chodí v cyklech, které se vyznačují jinou úrovní spotřeby (a generování odpadu) a investic. Po příjemném létě se zdá, že i v národních ekonomikách začíná přicházet podzim jako předvoj období zimy. Snižuje se ziskovost firem, velikost investic do nových startupů, akciový trh výrazně poklesl a domácnosti po rozmařilém období více šetří. Nastává fáze, ve které i firmy budou méně investovat do inovací v podobě přelomových nových produktů a služeb a zaměří se více na inovace, které šetří jejich zdroje a optimalizují jejich podnikání.

Je to zcela přirozený a správný mechanismus, kdy každá „krize“ umožňuje přežít těm kdo dělají svoji práci nejlépe, a právě k nim se přesouvají výrobní zdroje od méně schopných. Významný myslitel a český rodák Joseph Schumpeter to výstižně vyjádřil slovním spojením „kreativní destrukce“. Můžeme se domnívat, že právě cirkulární ekonomika se svým důrazem na efektivitu využívání zdrojů bude tím záchranným kruhem pro toto období. Pojďme se podívat na některé z principů cirkulární ekonomiky, které přinášejí podnikům výraznou možnost snížení nákladů:

Digitalizace a optimalizace

Digitalizace bude jedním z hlavních tahounů posunu k cirkulární ekonomice skrze chytré řízení výroby, poskytování produktů a spravování majetku společností. Internet věcí (IOT), big data, a pokročila datová analytika s umělou inteligencí umožňuje efektivnější řízení výroby a vhodnější poskytování produktu pouze tomu komu je služba určena a v množství, které jemu vyhovuje. Kromě optimalizace ve využívání fotovoltaických panelů, či větrných elektráren najdeme například díky české firmě CleverFarm využítí i v zemědělství. Společnost umožnuje českým zemědělcům mít veškeré informace v reálném čase přehledně ve svémobilní aplikaci a šetřit náklady díky optimalizaci všech agronomických aktivit.

Digitalizace je jako most, který nás vede k přechodu od business modelů spočívající v prodeji produktů k systémů, ve kterém produkty s dlouhou životností jsou poskytnuté, pronajaté, či sdílené. První vlaštovkou je platforma na sdílení zdrojů mezi firmami s názvem FLOOW2, na které můžete sehnat ke krátkodobému držení nejen stavební a výpočetní techniku, ale třeba i nové zaměstnance. Stejně jako fyzická osoba, ani firma velkou část majetku ve vlastnictví nepotřebují. Dokonce často nepotřebuje ani tu kancelář. Statistiky ukazují, že i přes pracovní den velká část kancelářských prostor není obsazená a firma tak přichází o významné položky na plyn, elektřinu a samozřejmě pronájem. Trh coworkingových míst v České republice si to velmi dobře uvědomuje, kdy jen letos vstoupil na trh HubHub a mezinárodní coworkingová jednička WeWork.   

 

Některé firmy přejdou rovnou k důležité otázce, zda musí být jejich produkt stále fyzický anebo zda nelze vytvořit digitální formu produktu. Vzpomeňme si na hladký přesun z kompaktních disků na streamování hudby, které nabízí Spotify, či iTunes.

Uzavírání cyklu a ekodesign

Budou následovat i otázky typu: opravdu potřebuji armádu obchodníků a marketérů včetně všech přidružených agentur, nebo mohu prodávat své výrobky chytře jako službu? Společnost Philips již před delší dobou představila svoji službu Pay per lux ve které přestáváte nakupovat světlo v podobě všech fyzických komponent, ale jako službu. Platíte jen za hodinu světla. V kombinaci se senzory pohybu a pokročilou diagnostikou to znamená úsporu nákladů pro společnost o více než 40 %. V současné době Philips poskytuje v rámci svého programu Diamond Select Advance rovněž drahé medicínské zařízení na magnetickou rezonanci na bázi pronájmu. Nemocnice má vždy přístup k nejmodernější verzi zařízení, které by si jinak nemohla dovolit a Philips si bere zpět předešlé zařízení k repasování. Tento business model vyžaduje spolupráci nemocnic, servisních oragnizací, repasovacího centra a Philipsu, ale odměnou je dlouhodobě udržitelný business model v duchu win-win.  

Efektivní nakládání s odpady

 V době krize každý podnik začne hledat úspory i v oblastech, které mu do té doby mohli přijít jako nedůležité. Začne se zajímat, zda za odpady, které produkuje musí skutečně platit, či zda za některého jeho části nemůže naopak platit někdo jemu. Takovéto mentální cvičení čeká především obce, kde je potenciál největší. Jako příklad může sloužit Prostřední Bečva, či obec Trojanovice, které díky chytrému systému na evidenci odpadů Econit zvýšili množství vytříděného odpadu na úkor komunálního odpadu a tím dostali možnost zobchodovat vytříděný odpad.

 Optimalizace a spolupráce

 Čeká nás také doba, ve které bude hlavním motem hledání nových forem spolupráce a industriálních symbióz. Nejen, že odpad jednoho může být vstupním zdrojem druhého, ale ve snaze o hledání úspor a synergií se budou propojovat i výzkumné a produktové týmy. Jedním z hlavních představitelů hnutí Open business je nadnárodní korporace Procter&Gamble. Ta v nedávné době oznámila, že díky programu Connect and DevelopSM ve kterém propojuje klienty s výzkumníky, či produktové manažery s konkurencí už jeden ze tří produktů nyní vzniká mimo brány společnosti.

Ekonomické zpomalení nemusí být vždy negativní. Každá krize je zároveň katarze. Ta příští nám může připomenout tradice v odpovědnosti a úspornosti firem, kterou tu máme již od dob Tomáši Bati. Doufejme, že po „ekonomickém podzimu a zimě“ bude mít cirkulární ekonomika v naší společnosti ještě větší slovo.

 

 

‐ Cyril Klepek

Udostępnij artykuł:
Skopiuj link

Cyrkl w mediach